Veel gestelde vragen over winterbanden

Veel gestelde vragen over winterbanden


Zijn winterbanden in Nederland verplicht?
Nee, winterbanden zijn in Nederland niet verplicht. Wel is het veiliger. Door de zachtere samenstelling van het rubber zijn deze banden beter geschikt voor lage temperaturen. In de praktijk betekent dat meer grip, meer comfort en veel veiliger als er sneeuw of ijs ligt.

Waar zijn winterbanden in Nederland te koop?
Uw garage en/of elke bandenspeciaalzaak in Nederland kan winterbanden leveren. U hoeft hiervoor dus niet naar het buitenland.

Heb ik ook speciale velgen nodig voor winterbanden?
In principe is het niet nodig aparte velgen te nemen. De winterband kan gemonteerd worden op de velgen die u op uw auto heeft.

Moeten er ook winterbanden onder een aanhangwagen/caravan?
De regels voor de winterbanden gelden voor motorvoertuigen en dus niet voor aanhangwagens.

Wat is het verschil tussen zomer- en winterbanden?
Een zomerband is ontwikkeld om bij normale temperaturen een zo goed mogelijk wegcontact te bieden en om water af te voeren. Het rubber wordt bij lagere temperaturen stug waardoor er een minder goed wegcontact ontstaat.
Een Winterband is ontwikkeld om zoveel mogelijk grip te geven bij winterse omstandigheden, vooral sneeuw. Daarbij blijft het rubber bij lagere temperaturen soepel wat resulteert in een beter wegcontact.
Winterbanden hebben een speciaal ontwikkeld profiel dat zich als het ware vastbijt in de sneeuw. Deze specifieke eigenschap gaat verloren wanneer de profieldiepte minder dan 4 mm wordt. Dit betekent dat u met minder dan 4mm profiel niet meer voldoet aan een doelmatige voertuiguitrusting bij winterse omstandigheden. U kunt wel overwegen om dan in de zomer door te rijden met de winterbanden.

Hoeveel profiel moet de winterband hebben?
De profieldiepte van de winterband moet minimaal 4 mm bedragen. Is dit minder dan wordt deze band niet meer gezien als winterband en kunt u bijvoorbeeld toch een bekeuring krijgen.
U kunt uw winterbanden natuurlijk nog wel gebruiken in Nederland. Hier geldt een minimale profieldiepte van 1,6 mm.

Ik heb gewone (zomer-)banden onder mijn auto en ik ga een dagje naar Duitsland. Is het dan nodig om winterbanden aan te schaffen?
Als er geen sprake is van winterse omstandigheden en deze op deze dag ook niet verwacht worden kunt u zonder winterbanden naar Duitsland. Kijk en luister dus goed naar de weerberichten!

Wat zijn ‘winterse omstandigheden’ zijn?
De Duitse wetgeving zegt dat het motorvoertuig aangepast moet zijn aan de weersomstandigheden. Deze wet heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof. Gewone banden zijn niet geschikt voor winterse omstandigheden. Van winterse omstandigheden is in elk geval sprake bij sneeuw, ijs of gladheid.
De wet is nog zo nieuw (mei 2006) dat er nog geen rechterlijke uitspraken zijn over wat precies die winterse omstandigheden zijn.

Hoe zit het in het buitenland met caravans of kampeerauto’s? Zijn daarvoor ook winterbanden verplicht?
In Duitsland staat in de wetgeving ‘motorvoertuig’. De bovenstaande verplichtingen gelden dus ook voor kampeerauto’s. Ook in andere landen geldt voor kampeerauto’s hetzelfde als voor personenauto’s. Voor caravans is dit anders. Er zijn geen landen waar een verplichting geldt voor winterbanden of sneeuwkettingen onder caravans. Het mag wel en het levert ook voor caravans een betere wegligging op.

Ik heb M+S banden. Wordt dit als winterband gezien in Duitsland?
M+S banden zijn bedoeld voor modder en sneeuw. Alleen als er ook een symbool van bergtoppen met een sneeuwvlok op de band staat, wordt hij als winterband beschouwd. Het M+S logo vindt men tegenwoordig op alle winterbanden, op alle all season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden. Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band.
Het sneeuwvlokje symbool is daarentegen wel een indicatie voor wintereigenschappen van een band. Om het symbool te mogen gebruiken is echter slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven. Het symbool zelf geeft hiermee slechts het voldoen aan minimale eisen op sneeuw weer.

Ik ga via België naar Frankrijk op wintersport. Heb ik dan ook winterbanden nodig?
In België is niet in de wetgeving opgenomen dat winterbanden verplicht zijn, net zomin als in Nederland.
In de Franse wet is het uitgangspunt dat banden moeten corresponderen met de wegomstandigheden. Op grond hiervan kan het rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid bij ongevallen en strafrechtelijke vervolging.
Ons advies: gaat u in de wintermaanden naar de Ardennen of naar Frankrijk, rijd dan op winterbanden.

Ik heb al sneeuwkettingen. Heb ik dan nog winterbanden nodig?
Ja. Sneeuwkettingen zijn niet geschikt voor het rijden op doorgaande wegen of snelwegen. En op zomerbanden kunt u op doorgaande wegen niet veilig rijden bij (dreiging van) sneeuw of ijs. Daarnaast geden met name in de bergen verplichtingen om sneeuwkettingen om te hebben. Alleen een winterband is dan dus niet genoeg.

Ik heb al winterbanden. Heb ik dan nog sneeuwkettingen nodig?
Ja, als u op kleine (berg-)wegen komt. In veel landen zijn sneeuwkettingen verplicht; dan staat er een verkeersbord met een wiel met sneeuwketting erop. Sneeuwkettingen zijn bedoeld als hulpmiddel om op besneeuwde (berg-)wegen te kunnen rijden, met beperkte snelheid (zie de verpakking) en voor een kort stukje.

Ik rijd alleen door Duitsland heen op weg naar mijn wintersportbestemming. Heb ik dan ook winterbanden nodig?
Ja. Misschien kunt u voor de heenweg nog bekijken of er sprake is van winterse omstandigheden, maar voor de terugweg lukt dat zeker niet.
Advies: rijdt u in de wintermaanden naar of door Duitsland, rijd dan op winterbanden.

Gelden die buitenlandse regels ook voor auto’s met Nederlands kenteken, en wat is de boete?
Ja. U riskeert niet alleen een boete, maar het rijden op zomerbanden zal in bepaalde weersomstandigheden het risico op een aanrijding vergroten. Daarom kan het ook leiden tot medeaansprakelijkheid voor een schade.
De boete verschilt per land. Alleen Duitsland kent een vast bedrag: € 20, bij hinder of gevaarzetting is de boete € 40 en 1 strafpunt. Ook in de meeste andere landen kan het strafbaar zijn, daar geldt geen vast bedrag maar kijkt men naar de feitelijke omstandigheden.

Maakt het bij een ongeluk uit op welke banden ik reed?
In veel landen (in ieder geval in Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland) kan het niet gebruiken van winterbanden een rol spelen bij de aansprakelijkheid voor een aanrijding.
Uw WA-verzekering zal een schade die u heeft toegebracht aan iemand anders wel vergoeden maar in veel gevallen gaat dat ten koste van uw bonus-malus, en uw eigen autoschade is misschien niet all risk verzekerd of u heeft een eigen risico. In het ergste geval krijgt u een deel van uw letselschade niet vergoed omdat u medeaansprakelijk bent vanwege het rijden op ongeschikte banden.

« terug naar de vorige pagina

7500+ WINTERBANDEN GEMONTEERD!

Honderden tevreden automobilisten rijden op onze winterbanden en daar zijn wij trots op. Bedankt voor uw vertrouwen!

Waarom een set winterbanden

  •   Niet ieder jaar balanceerkosten
  •   Beter voor de (winter)banden
  •   Zelf tijdig monteren
  •   Zomervelgen blijven beschermd voor pekel
  •   Uw kostbare lichtmetalen velgen raken niet beschadigd
  •   Bandenopslag is beter met velg 
  • Copyright © 2019 Set winterbanden | ontwikkeld door Taal&Digitaal